Waterstof

VDL is continu opzoek naar Zero-Emissie energiedragers, die ook ingezet kunnen worden voor de zware lange afstand voertuigen, zoals trucks en coaches. De energiedrager moet dan een gering volume en gewicht hebben (kWh/l en kWh/kg), maar moet ook weer snel opgeladen of getankt kunnen worden (kW).

Waterstof is één van de energiedragers, die hieraan zou kunnen voldoen. Met bijvoorbeeld 30 kg aan waterstof kan een stadsbus ongeveer 400 km emissievrij rijden. Het tanken duurt maar 5 tot 10 minuten.

Waterstof wordt al jaren gebruikt vanwege zijn hoge energiedichtheid als raketten brandstof. Niet alleen voor de aandrijving maar ook met behulp van brandstofcellen voor de elektrische energievoorziening. De nadelen van waterstof als energiedrager voor mobiliteitstoepassingen zijn echter de kosten en het niet beschikbaar zijn van een waterstof tankstation-infrastructuur. Beide problemen zijn oplosbaar, mede door “Economy of Scale”.

VDL ETS probeert door de ontwikkeling van een eenvoudig gestandaardiseerde brandstofcel systeem, dat in vele toepassingen en markten te gebruiken is, de vraag te stimuleren (“Economy of Scale”) en hiermee de prijs-, vraag cirkel te doorbreken. VDL ETS doet dit in samenwerking met partners op het gebied van brandstofcellen, stacks en systemen. De benodigde systemen zijn de lucht-, de waterstof voorziening en de brandstofcellen koeling.

Een brandstofcel vormt waterstof en zuurstof om tot water, een elektrische stroom en warmte (H2 + ½ O2 = H2O). Er zijn meerdere typen brandstofcellen. Het type is afhankelijk van de werkingsdruk en de werkingstemperatuur.

De waterstof kan in tanks opgeslagen worden. Dit kunnen tanks onder druk zijn (350-700bar). Ook andere vormen om waterstof te binden worden wereldwijd verder onderzocht. De zuurstof wordt uit de omgevingslucht gehaald. De koeling is een gesloten systeem.

VDL ETS doet voornamelijk zelf onderzoek naar de totale brandstofcelsystemen die in de nabije toekomst een doorbraak kunnen betekenen in de gewenste mobiliteitstoepassingen. De transitie naar schoner vervoer zal hierdoor aanzienlijk versneld worden en kunnen de CO2 reductie doelstellingen effectiever ingevuld worden.

Andere ontwikkelingen op het gebied van Energiedragers: